Forum Serwisu Logopedycznego

Pytania do naszych terapeutów => Autyzm => Wątek zaczęty przez: Albo Wrzenia 19, 2013, 02:12:25



Tytuł: Metoda Krakowska
Wiadomość wysłana przez: Albo Wrzenia 19, 2013, 02:12:25
Dzień dobry.
Jestem mamą niespełna 4-letniego chłopca z cechami autyzmu. Od około 8 miesięcy żyję w wewnętrznym chaosie i stresie, pokrótce napiszę dlaczego.
Mój synek od 9 m-ca życia uczęszczał do żłobka, nie zgłaszano mi problemów. W wieku 2 lat i 9 m-cy poszedł do przedszkola. Bardzo mało mówił, ale był samodzielny. W niedługim czasie zaczęłam dostawać informacje od pań przedszkolanek o trudnych zachowaniach syna, przede wszystkim o stosowaniu agresji wobec innych dzieci oraz małych możliwościach koncentracji uwagi. Podjęłam decyzję zmiany przedszkola na prywatne, z małymi grupami i lepszą współpracą nauczyciel-rodzic.
Od lutego br. (kiedy ukończył 3 lata i 1 m-c) syn uczęszcza do nowego przedszkola i od razu zasugerowano mi wizytę u specjalisty od autyzmu w poradni psych-pedagogicznej. Od lutego dziecko zaczęło być diagnozowane, ale właściwie diagnoza była na początku, a konsultacje były jej podporządkowane. Wszystko po to, by uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię o potrzebie wczesnego wspierania rozwoju – na czym przedszkolu zależało. Nie mam przekonania, że owa diagnoza jest absolutnie właściwa. Obydwa dokumenty otrzymaliśmy pod koniec lipca br. Miałam nadzieję, że otrzymanie ich będzie przełomowe i syn zostanie objęty kompleksowym programem, ale to cały czas się to przewleka, nie ma właściwego toru, nie mam żadnych rzetelnych wskazówek do postępowania z synem… a czas ucieka.
Przed uzyskaniem orzeczenia sama podjęłam decyzję o rozpoczęciu terapii SI (raz w tyg.) oraz terapii metodą Johannesa – terapie te zostały objęte przez WWR. Włączyłam także suplementację preparatem EyeQ. Od września w przedszkolu syn ma opracowany IPET – w ramach jego ma mieć spotkania z pedagogiem i psychologiem. Ma mieć… a czas ucieka.
Ale to wszystko mnie niepokoi. Nie widzę konkretnego działania. Przedszkole coś tam robi (przedszkolanka ma wprowadzać elementy terapii behawioralnej), a ja nie wiem na czym się skupić… Coś w stylu „robimy wszystko, żeby pomóc dziecku i właściwie nie wiadomo co robimy”.
Chciałabym podjąć konkretną, usystematyzowaną pracę z dzieckiem. Chciałabym przestać rozmawiać o trudnościach w jego zachowaniu, chciałabym przestać czekać na jakieś efekty… Chciałabym te efekty widzieć! Dodam, że syn nie jest typowym autystykiem, w mojej ocenie posiada cechy autystyczne, głównie na poziomie relacji społecznych (popycha, gryzie rówieśników, nie bawi się z nimi) oraz koncentracji uwagi. W obecnej chwili wyobraźnię ma rozbudzoną, ale raczej w kierunku fantazji, a nie konstrukcji i logiki. Na obecną chwilę „buzia mu się nie zamyka”, ale wypowiedzi są błędne gramatycznie i niestety niezbyt złożone i bez utrzymywania dłuższego ciągu logicznego.
Zainteresowała mnie metoda krakowska, myślę, że przy możliwościach intelektualnych mojego syna byłaby ona wspaniałym narzędziem rozwoju. Wiem, że w jego przypadku konieczne jest wspieranie, bo rzeczywiście jest dzieckiem trudnym. Proszę o podpowiedź, czy wprowadzenie metody krakowskiej jest słuszne w chwili, kiedy rozpoczęte są terapia SI i Johannesa. Proszę o jakieś wskazówki. Jeśli to zasadne proszę również o informację, jak wygląda korzystanie z oferty Centrum Szkoły Krakowskiej (jak często konsultacje), gdyż mieszkam poza woj. Małopolskim.
Serdecznie dziękuję za wszelkie wsparcie. Aldona


Tytuł: Odp: Metoda Krakowska
Wiadomość wysłana przez: SYLWIA K Wrzenia 20, 2013, 01:08:10
Słuszna decyzja. Już jest późno i nie ma na co czekać a zanim wszyscy wielmożni zdecydują sie na pomoc w przedszkolu to kolejny rok minie. Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Metoda Krakowska
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Wrzenia 22, 2013, 09:28:33
Droga Pani Aldono, będzie Pani musiała podjąć decyzję zgodnie z własną intuicją  na jaką terapię się zdecydować. Terapia behawioralna oparta o warunkowanie nie jest odpowiednia dla dzieci, terapia Johansena to zupełny bezsens (muzyka, która stymuluje prawą półkulę mózgu), a terapia SI utrwala niekorzystną dla rozwoju dziecka oburęczność, powodującą zaburzenia uwagi i hiperaktywność. 
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- językowy program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").

    Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
   
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Tytuł: Odp: Metoda Krakowska
Wiadomość wysłana przez: Salomea Kucharska Padziernika 13, 2023, 08:32:08
https://depositphotos.com/photo/photo-2021-08-04-sitemap-14920.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2021-08-10-sitemap-14921.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-11-sitemap-14922.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2021-08-14-sitemap-14923.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-21-sitemap-14924.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-21-sitemap-14925.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2021-08-12-sitemap-14926.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-17-sitemap-14927.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-07-sitemap-14928.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-19-sitemap-14929.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-19-sitemap-14930.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-18-sitemap-14931.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-19-sitemap-14932.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-18-sitemap-14933.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2022-02-21-sitemap-14934.xml
https://depositphotos.com/photo/photo-2021-08-12-sitemap-14935.xml